Hai emcee semua! Sebagai seorang emcee, kita tak lari daripada kesilapan tapi kita WAJIB minimize dan cuba untuk elakkan kesilapan-kesilapan. Kami senaraikan 3 kesilapan yang biasa dilakukan oleh emcee.

 

TAKE NOTE ok!

1. TAK PEKA DENGAN KEADAAN SEKELILING

Bila kita rasa takpe kalau tak datang awal untuk survey tempat, kita memang dah buat satu kesilapan besar! Sebagai seorang emcee, kita wajib survey tempat sekurang-kurangnya sehari sebelum event supaya kita familiar dengan tempat tersebut. Sebabnya nanti, audiens mesti akan tertanya-tanya di manakah tandas, surau, kedai makan terdekat dan sebagainya.

 

Jadi kalau kita sebagai emcee tak tahu dan tak peka dengan keadaan sekeliling, itu akan menjatuhkan kredibiliti emcee dan merosakkan reputasi event organizer! Fuh, mimpi ngeri tu. Untuk mengelakkan daripada benda tak diingini berlaku, luangkan masa untuk datang lebih awal dan survey tempat supaya kita familiar dan ini akan memudahkan audiens juga. Masa pun dapat dijimatkan. Jadi, audiens tidak perlulah tercari-cari sendiri. Kasihan mereka.

tidak peka

2. TERSALAH SEBUT

Emcee ni bila dia tak buat kesalahan atau kesilapan, orang tak perasan pun. Rasa best je, rasa ok je majlis tu. Tapiii bila emcee tersilap je, terutama bila sebut nama orang penting, VIP misalnya, habislah! Keadaan akan menjadi awkward, cringey dan muka kita pun akan jadi merah padam sebab terpaksa menahan malu.

 

Jadi, macam mana nak elakkan kesilapan ni? Haaa. Pernah dengar practice makes perfect? Sebab tu kita sebagai emcee mesti praktis banyak kali. Baca teks emcee kuat-kuat, jangan baca dalam hati je. Praktis depan cermin pun boleh. Praktis sampai kita rasa yakin dan selesa. Insya-Allah dengan persediaan yang rapi, masalah tersalah sebut ni dapat dielakkan.

tersalah sebut nama

 

BACA JUGA : Cara BETUL menggunakan & mengendalikan Microfon!

3. KESILAPAN PEMILIHAN PAKAIAN YANG TIDAK BERSESUAIAN

Majlis ada banyak tema. Formal, semi-formal dan kasual. Dalam majlis formal, semestinya pakaian kita perlu formal. Yang lelaki kena pakai full suit, perempuan pula pakai baju kurung atau full suit juga. Oh, ya! Kalau pakai baju kurung, JANGAN sarungkan blazer, tak kira macam mana sejuk sekalipun. Jangan silap, ya.

 

Kalau rasa tak tahan sejuk, baik pakai full suit. Lain pula keadaannya kalau majlis tak formal. Kalau majlis tu dibuat di tepi pantai, maka sesuaikanlah pakaian kita. Boleh pakai T-shirt atau pakaian renang. Takkanlah nak pakai blazer tengah-tengah panas tu? Kalau majlis bertemakan cowboy pula, ni biasa untuk dinner la, kita pun kena la usaha cari pakaian yang bersesuaian dengan tema. Baru nampak kena dengan tema! Malulah kalau audiens berpakaian lebih mantap dan bersedia, mengikut tema, tapi emcee pula pakai biasa-biasa. Tak perform la macam tu.

pakain tak sesuai

Terima kasih yang sudi membaca posting kami ini. Kami sangat berbesar hati jika artikel ini disambung-sambungkan kepada ramai emcee di luar sana supaya mereka PEKA dan tidak melakukan kesilapan seperti ini lagi.

Jom tonton video khas pengasas VIP EMCEE ACADEMY

KLIK ==> MAJLIS PERASMIAN MAHA 2014

Ikuti kami di:-

Facebook | Youtube | Instagram 

Join channel Telegram kami untuk lebih info and Tips tentang Emceeing.

telegram channel

 

Pin It on Pinterest

Share This

Kongsi Artikel Ini

Kongsi artikel ini bersama rakan rakan anda !